);

Vakantie in Frankrijk met kinderen: Jura

In Frankrijk, op de grens met Zwitserland, ligt het Jura gebergte. Een ruig gebied met hoge kliffen, diepe dalen, heel veel meren, watervallen en grotten. Een super mooi groen gebied waar veel te doen is. Wij brachten er een week door in het plaatsje Clairveaux les Lacs, op een Yelloh Village camping aan het meer. In dit blog vertel ik je wat we in de Jura allemaal gedaan hebben en hoe leuk het is om dit gebied met kinderen te ontdekken.

Op vakantie met het gezin in de Jura

Camping Yelloh Village Le Fayolan

Om maar te beginnen met de camping, deze hadden we via Vacansoleil geboekt: een stacaravan. Gloednieuw toevallig dus dat was al fijn. En met Nederlandse receptie van Vacansoleil zelf. Omdat het een Yelloh Village camping is, is er entertainment voor volwassenen, een kidsclub en zijn er veel voorzieningen (zoals zwembaden, tafeltennis, petanque, voetbal, etc).

Voor jongeren is er een aparte disco, ik weet nog van vroeger hoe ik heb genoten van de disco waar je thuis nog te jong voor was smiley Onze kleuter heeft zich er uitstekend vermaakt en wij vonden het ook een prettige camping met veel groen. Nu nog lekker rustig in het voorseizoen maar ongetwijfeld helemaal volgeboekt in juli en augustus. Meer info over deze camping? Klik hier

» Lees ook: kindvriendelijke campings in Frankrijk

Grotten Jura Frankrijk

Grottes des Moidons & Cascade des Tufs

Ons eerste uitstapje in de Jura was naar de grotten van Moidons. Dit was eigenlijk een grote grot met een aantal kamers. De mooi verlichte grot was goed toegankelijk al moesten we soms wel bukken. We hadden omdat het zo rustig was een privé gids. Die vertelde dat er onder de grot nog een rivier liep. De tour eindigde met een geluid- en lichtshow.

Eenmaal buiten hebben we nog een leuke boswandeling gemaakt bij het bezoekerscentrum en lekker gepicknickt.

En toen gingen we op zoek naar de waterval waar de ondergrondse rivier uit de grot weer bovengronds kwam. Die Cascade des Tufs was te bereiken via een leuke kleine wandeling vanuit een dorpje even verderop (Les Planches).

Waterval jura Frankrijk

Die was enorm indrukwekkend want sprookjesachtig mooi. Onze kleuter was enorm onder de indruk. En wij hebben ook genoten van de pauze bij dit prachtige natuurspektakel.

Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij de Belvedere du Fer a Cheval voor een mooi uitzicht over de vallei en de bossen met de waterval, we konden onze wandelroute bijna helemaal zien.

Bossen, meren en grotten in Jura Frankrijk

Sentier karstique des Malfochers

In de Jura kun je erg mooie wandeltochten maken. Wij zochten met onze kleuter de korte maar toch bijzondere op. Zoals deze, een leuke wandeling door een sprookjesachtig en mysterieus bos, die je o.a. langs grotten leidt en die je laat klimmen en klauteren -niet geschikt voor buggy’s dus-.

Gedurende de hele wandeling kom je bijzondere steenvormen tegen die zijn opgeleukt met beschilderingen.

Onze kleuter vond het erg leuk en soms spannend, zeker de grot waar je in kon!

afdruk dino in Jura Frankrijk

Dinosporen bij Loulle

Deze bijzondere plek in de bossen bij het dorpje Loulle heeft dus heel veel ECHTE dino-pootafdrukken. Die zijn nog maar in 2004 ontdekt.

Het voelt echt heel erg speciaal om echte dinosporen te zien, zeker voor onze kleuter. Maar ook wij waren onder de indruk. Het is op zich maar een kleine site, maar het was zeker een van onze hoogtepunten van de week.

Vanaf de parkeerplaats met picknickplek zijn er ook nog wandelroutes uitgezet.

Waterval Billaude Jura Frankrijkwaterval billaude jura Frankrijk

Cascades de la Billaude

Onderweg in de Jura kom je de ene na de andere waterval tegen.

Vanaf de parkeerplaats was het slechts 60 meter lopen en toen… wow wat een prachtig uitzicht op kolkende watervallen!! Onze kleuter’s reactie: WOW wat veel water valt daar! Na de sprookjesachtige waterval van de grot was dit echt een mega spectaculaire.

Cascades et gorges de Langouette

Deze waterval werd ons aangeraden door het Bureau voor Toerisme en het was ook beslist de moeite. Want vanaf de parkeerplaats kun je omhoog klimmen langs een pad en zo kom je bij een waterval in een prachtige kloof. Ook dit was erg indrukwekkend. Je eindigt bovenaan de kloof, waar een waterkrachtcentrale is. Vervolgens wandel je via het dorp naar beneden terug. Heel erg leuk, wel een behoorlijke klim maar over een redelijk goed pad (niet met buggy’s).

Waterval Herisson jura FrankrijkWaterval Herisson Jura Frankrijk vakantie

Cascades du Herisson

Dit zijn de beroemdste watervallen van de Jura, vooral de grootste ‘onderaan’ is een grote toeristische trekpleister.

De bergstroom Herisson heeft maar liefst 7 watervallen die je kunt bewonderen. De meesten kun je bereiken met de auto en dan een stukje lopen vanaf de parkeerplaats. Je kunt ook een wandeltocht maken langs alle 7 maar daar moet je wel behoorlijk voor klimmen en goede schoenen met profiel voor dragen. Wij hebben ons beperkt tot de goed toegankelijke, en die waren ook prachtig!

En nog zooo veel meer te zien en doen!

De Jura heeft ons enorm verrast. We wisten dat het een wat ruig gebied was met hoge rotswanden, watervallen en grotten. Maar er zijn dus ook heel veel meren, waar je uiteraard erg goed kan zwemmen, vissen, kayakken, etc. En in het hele gebied is het mooi om te hiken en mountainbiken.

En er zijn ook nog veel ruines, kastelen, musea, dierenparken, klimbossen... we zijn er allemaal niet aan toe gekomen dus het weekje had gerust langer kunnen duren!

Kortom, echt een aanrader en het gebied is op zich in 1 reisdag te bereiken vanuit Nederland, als er geen files zijn natuurlijk. Let op: een milieusticker voor Frankrijk is voor sommige delen van Frankrijk vereist.

Wij hebben er 2 relaxte reisdagen van gemaakt door een tussenstop in te bouwen op een prachtige en strategisch handige plek: Bulgnéville. Mocht je dit landhuis (fijn geprijsd!!) kunnen boeken, ik zeg doen. Het heet: Chambres d'hôtes Benoit Breton. Kijk hier voor meer info. Voor meer aanbod van huizen en appartementen in de regio check je beter even het aanbod van Interhome

Au revoir!

» Lees ook: blogs met veel vakantie inspiratie

Meer blogs van Judith:

Je huis beveiligd met een alarmsysteem

Twee jaar geleden ben ik met mijn partner en zoontje verhuisd naar een ruime geschakelde woning met voor- en achtertuin in een dorp op steenworp…

Je rijbewijs halen anno nu

Oh ik weet het nog goed. Bijna 30 jaar geleden (au wink

Hoi! Ik ben Judith (bouwjaar 1973) en na wat omzwervingen in de wereld (ik heb o.a. in Engeland en Honduras gewoond) en Nederland (o.a. Utrecht en Rotterdam) woon ik nu weer in het Brabantse land. Samen met mijn partner, zoontje (2013) en een bizar-lieve kat. Ik werk in het culturele/educatieve veld en vermaak me ook privé graag in musea en bij voorstellingen. Ik ben dit jaar een kinderboekenblog gestart (leesleeslees.nl), om anderen te helpen kiezen uit het enórme aanbod!

Bij 4Mama blog ik over van alles en nog wat: van tips voor nieuwe mama’s tot stimuleren van taalontwikkeling, van hoe wij omgaan met suiker tot culturele uitstapjes. Wil je meer horen over een bepaald onderwerp, laat maar weten wie weet kan ik er een blog over schrijven!