);

Hoe je vakantie verandert met een kind

Gastblog van Judith over reizen voor en nadat ze een kind kreeg en hoe je vakantie daardoor verandert.

Vliegtuig uit. Douane gepasseerd. Rugzak op. Lonely Planet op zak. Bussen. Hostels. Avontuur. In 3 weken een nieuw stukje van de wereld ontdekken. Dat is wat we deden voordat we een kind kregen. Tuurlijk, je kunt het gewoon blijven doen, kind kan mee naar exotische oorden, vast geen enkel probleem. Maar daar hebben wij niet voor gekozen. Met een kleintje op vakantie hoeft voor ons beslist niet ver weg. Nog niet. Als hij er iets van mee krijgt wel, dus vanaf een jaar of 6/7 zullen we weer eens verder kijken. Tenzij we dan al zo verslaafd zijn aan onze nieuwe manier van op vakantie gaan natuurlijk! Want oh boy is die veranderd sinds 3 jaar! Lees je mee?

Dag vliegtuig… Hallo auto!

Het begon allemaal toen we er door omstandigheden voor kozen om in 2012 eens niet te gaan vliegen maar met de auto op vakantie te gaan. Maar om ellenlang in de auto te zitten, daar hadden we ook geen trek in. Max een uur of 5-6 op een reisdag leek ons wel prettig. We houden er van om 3 weken weg te gaan, we kunnen ons die luxe en op het werk en financieel nog permitteren (tenminste… als we goed zoeken naar aanbiedingen!) en omdat we vinden dat we die 3 weken echt nodig hebben om volledig tot rust te komen, proberen we daar dan ook aan vast te houden.

We gingen nadenken.. wat zijn eigenlijk voor ons de ingrediënten voor een fijne vakantie? Mooi weer (maar ook weer niet bloedheet), mooie natuur, maar zeker ook cultuur zoals mooie stadjes bezoeken we graag. Die combi moet er dus wel in. Plus het moet een plek zijn die nieuw is voor ons allebei. Plus we willen niet elke nacht op een andere plek zijn maar ook niet langer dan 1 week op dezelfde plek.

Zo werd ons blikveld steeds gerichter en zagen we ineens een prachtige vakantie voor ons: Berlijn werd ons doel waardoor we bedachten om daar de 2e week door te brengen, zodat we eerst een tussenstop konden maken in een gebied tussen Nederland en Berlijn, en vervolgens na Berlijn weer een tussenstop in een ander gebied terug richting Nederland. De kaart van Duitsland erbij gepakt en voilà, een idee was er: de eerste week in de buurt van Dresden op de grens met Tsjechië, zodat we ook Praag zouden kunnen bezoeken. Omdat dat te ver rijden was gezien onze wens hebben we er toch nog een nachtje tussen gepropt onderweg, na 5 uur rijden een stukje van de snelweg af. Prima! Na de week in Dresden door naar Berlijn. Na de week Berlijn door naar de Harz, met prachtige natuur.

Dag hostels… Hallo appartementjes!

We kozen ervoor om appartementjes te zoeken, zodat we lekker onze eigen gang konden gaan zonder dat ze komen schoonmaken of dat je op tijd moet zijn voor het ontbijt.

Via sites als homeaway, belvilla en airbnb vonden we hele betaalbare appartementjes en zelfs een schattig huisje. We hebben ons prima vermaakt! Het hebben van een uitvalsbasis van waaruit je uitstapjes maakt om zo gedurende een week de omgeving te verkennen is goed bevallen, het gaf rust. Iets wat met backpacken vaak niet het geval is :-) Kortom, een heerlijke eerste vakantie in Europa (nou ja eerste, vroeger gingen we wel met onze ouders in Europa op vakantie, maar da’s anders)! Het jaar daarop werden we in de zomer papa en mama van een zoon dus geen vakantie gepland.

Primeur-vakantie mét kind

Het jaar daarop weer wel. Wat gingen we doen? We wilden het zelfde principe best doen als ons rondje Duitsland, maar wilden toch wel erg graag warm weer, met een klein ukje bij ons… dat werd dus toch vliegen. Na wat wikken en wegen kwamen we uit bij Sicilië. Wat een zaligheid!! Weer drie prachtige plekken uitgekozen en ons prima vermaakt. De kleine man vond het ook zalig, kortom, we hebben genoten! Het vliegen maakte het wel wat onhandig met alle babyspullen dusss vorig jaar besloten we om eens vakantie met de auto te gaan proberen, dit keer dus met ons drietjes.

stacaravan in Frankrijk

Daar zijn ze dan.. de campings!

Het werd een camping in Frankrijk, weer 3 gebieden, waarbij we er achter kwamen dat mooi weer toch wel echt dat pluspunt was, dus dit jaar gingen we wel nog een keer naar Frankrijk maar dan wat zuidelijker. Dat betekende een extra overnachting onderweg, maar was alleen maar gezellig, met onze peuter in een motel, met z’n allen op een kleine kamer. We hebben er vorig jaar en ook dit jaar voor gekozen om stacaravans te huren, op campings met in élk geval een zwembad. Voordelen van een camping: altijd speeltoestellen in de buurt, andere kinderen om mee te spelen en genoeg plek voor de kleine om rond te scharrelen.

Wij gaan -nu het nog kan- altijd de laatste drie weken voordat een schoolvakantie in NL start. Voordeel: juni heeft lange dagen, vaak mooi weer, de natuur is nog frisgroen, in de gebieden zijn ze nog niet toerist-moe en het is nog niet zo druk. Of duur. Want poehee, onze laatste vakantieweek valt meestal al in juli en dan gaan de prijzen werkelijk als een raket omhoog. Om die reden gaan we de laatste week dan ook naar een huisje via homeaway, een stacaravan is 3 x zo duur! Bizar!

Things to do

We kiezen bestemmingen uit waarbij er én wat voor peuters te doen is én waarvan we zeker weten dat er ook iets voor onszelf interessant is. Of dat nou cultuur of natuur is. Onze dagindeling bestaat uit 2 uitstapjes-momenten: tussen ontbijt en lunch en tussen middagslaapje en diner. Zo blijft er toch een ritme in. En zijn we meteen gedwongen om niet al te ver weg te gaan maar gewoon in de omgeving te blijven. En dat werkt goed. Ons kind heeft houvast aan de structuur ondanks dat alles om hem heen anders is, hij krijgt op tijd zijn dutje wat hij nog hard nodig heeft, en wij doen ook dingen die wij boeiend vinden. Een van de 2 uitstapjes is namelijk iets wat onze zoon geweldig vindt, en een van de uitstapjes is iets wat wij interessant vinden om te bezoeken. Omdat het allebei niet meer dan een paar uur duurt is het altijd prima te doen voor beide partijen ;-)

Terwijl ik dit schrijf zit ik overigens heerlijk relaxed in onze stacaravan in Zuid-Frankrijk, de kleine slaapt en we zijn een bezoek aan ‘n knus dorpje aan het plannen… Bonne vacance!

Misschien was je ook een backpacker en ben je nu aan het bedenken hoe je vakantie vorm te geven met je kleintje? Wie weet heb ik je wat ideeën kunnen geven!

Je huis beveiligd met een alarmsysteem

Twee jaar geleden ben ik met mijn partner en zoontje verhuisd naar een ruime geschakelde woning met voor- en achtertuin in een dorp op steenworp…

Je rijbewijs halen anno nu

Oh ik weet het nog goed. Bijna 30 jaar geleden (au wink

Hoi! Ik ben Judith (bouwjaar 1973) en na wat omzwervingen in de wereld (ik heb o.a. in Engeland en Honduras gewoond) en Nederland (o.a. Utrecht en Rotterdam) woon ik nu weer in het Brabantse land. Samen met mijn partner, zoontje (2013) en een bizar-lieve kat. Ik werk in het culturele/educatieve veld en vermaak me ook privé graag in musea en bij voorstellingen. Ik ben dit jaar een kinderboekenblog gestart (leesleeslees.nl), om anderen te helpen kiezen uit het enórme aanbod!

Bij 4Mama blog ik over van alles en nog wat: van tips voor nieuwe mama’s tot stimuleren van taalontwikkeling, van hoe wij omgaan met suiker tot culturele uitstapjes. Wil je meer horen over een bepaald onderwerp, laat maar weten wie weet kan ik er een blog over schrijven!