);

De vrouw achter kledingmerk Claesen's

De vrouw achter kledingmerk Claesen's

In de rubriek De vrouw achter…. laten we vrouwen uit de mode-industrie aan het woord die ooit een grote stap in hun leven hebben genomen om een onderneming te starten en het roer om te gooien. Waarom hebben ze die stap genomen? Wat waren hun drijfveren en zouden ze het nu net zo doen?

Dit keer hebben we 10 vragen gesteld aan Deetje Blauw, oprichter en ontwerper van het modemerk Claesen's, een merk dat dit jaar alweer 25 jaar bestaat.

 

Wil je ons iets over jezelf vertellen?

Ik ben Deetje Blaauw (53) getrouwd met Gerard den Boer ook 53 en wij hebben samen twee kinderen, Hannah 23 en Tjeerd van 19 en onze hond Loulou van 1 jaar. Wij wonen in Aerdenhout.

 

Wat voor werk deed je voordat je Claesen's startte?

Voordat mijn man en ik met Claesen’s startten, alweer 25 jaar geleden, woonden wij in Barcelona. Ik liep stage voor mijn studie Kunstgeschiedenis in het Antoni Tapies museum en Gerard werkte als jurist bij een Catalaans kleding importbedrijf. We kennen elkaar al sinds ons 21e en woonden tijdens onze studie in Amsterdam. Die tijd in Barcelona werd wat langer dan we dachten, want we hadden het daar zo zalig. In 1992 toen de Olympische Spelen naar BNA kwamen zijn we terug naar NL gegaan. Nog en passant getrouwd in Frankrijk met al onze geliefden, vrienden en familie. Om een lang verhaal kort te maken, ik had voordat ik met Claesen’s startte eigenlijk nog geen echte serieuze baan. 

 

Wat bracht je ertoe om de stap te maken om een modemerk te beginnen?

Toen wij dus in 1992 uit Barcelona in Nederland terugkwamen bleek er ondertussen niks veranderd te zijn. Iedereen en alles in Amsterdam was nog steeds hetzelfde gebleven. Maar dat vonden wij destijds van onszelf niet. We hadden voor onze leeftijd veel meegemaakt en veel ervaring op gedaan. Gerard had al genoten van zijn vrije bestaan daar in de textiel en ik tijdens mijn werk in het museum. Gerard met zijn juridische achtergrond en ik lekker creatief, ik ben al mijn hele leven into de mode geweest. Wij besloten om ons eigen bedrijf te beginnen. We hadden in elk geval geen zin in een saaie nine to five baan.  

 

Zijn er mensen die je vanaf het begin hebben geholpen of heb je het alleen opgezet?

Mijn oom Bill Blaauw uit Hong Kong, de broer van mijn vader heeft ons erg geholpen met allerlei contacten in de textiel in China en Hong Kong. Hij introduceerde ons bij de familie Chung en toen ben ik maar begonnen met wat te ontwerpen uit de losse pols. Gerard deed de financiële en juridische zaken met veel papierwerk. Zo is bijna 25 jaar geleden Claesen’s geboren. 

Claesen's wintercollectie 2017Jongenscollectie claesen's winter 2017meisjescollectie claesen's

 

Bedenk je zelf alle collecties of heb je een team die je daarbij helpt?

Ik hebt één teamgenoot en dat werkt gelukkig heel goed. Ondertussen werk ik alweer 15 jaar samen met mijn rechterhand, Shirley van Boven. Wij hebben een hele goede communicatie en verstandhouding en hebben maar een half woord nodig. Dat is echt zalig samenwerken. Mijn inspiratie haal ik overal vandaan. Door veel rond te kijken op onze reizen met het gezin, op markten in India en Bali etc. Natuurlijk werd ik ook geïnspireerd door mijn kinderen toen zij nog klein waren en kon ik haarfijn aanvoelen wat er nodig was in markt en wat handige kleertjes zijn. Zij waren ook altijd onze modellen voor shoots en modellen om alles door te passen. 

 

Hoe werd je eerste collectie ontvangen?

Wij zijn de eerste jaren gestart met mannen- en vrouwenondergoed. Na een paar jaar werd er wel eens gevraagd naar kinderondergoed, maar ik dacht dat die markt niet goed zou zijn. Toen heb ik gewoon een klein aantal items ‘zo vader zo zoon’ en ‘zo moeder zo dochter’ op de Body Fashion trade fair opgehangen. Dat bleek een mega succes! Haha! In die tijd bestond dat nog niet en het bleek een schot in de roos. Later hebben we de collecties uitgebreid met funwear, swimwear, pyjama’s en heel veel comfortabele basics. Dit verhaal zie je overzichtelijk en met beeld ook terug op onze site onder het kopje Story. 

 

In hoeveel winkels is Claesen's verkrijgbaar?

Wij liggen in Nederland in zo’n 450 winkels en verkopen in België, Australië, Curacao, USA en nog wat Europese landen. Onlangs is daar China en India bijgekomen en dat loopt enorm goed. 

 

Waar kunnen we Claesen's aan herkennen? Is er een bepaald signatuur of kleurgebruik?

Claesen's is een Nederlands modemerk met één streven: kinderen, vrouwen en mannen zich op hun lekkerst  laten voelen in hun ondergoed, kleding, funwear, pyjamas en swimwear. Prachtige basics en elk seizoen nieuwe kleuren en prints. Voor elk wat wils en voor elke gelegenheid.  Recentelijk zijn er drie nieuwe lijnen toegevoegd aan de collectie: No1 men, No1 ladies en Claesen’s MINI. Kijk maar op onze webshop via www.claesens.com
 

Claesen’s staat voor: eigenwijze frivole FUN ingrediënten met HUMOR, onverwachte kleuren en print combinaties, verschillende uiteenlopende thema’s met een vette knipoog van de styling. 

Claesen's baby collectie

 

Wat zijn je doelen met Claesen's?

Duurzaamheid en kwaliteit staan bij Claesen’s op een hele hoge plaats. We werken alleen met de beste kwaliteiten katoen en alleen met de beste fabrieken die Oekotex gecertificeerd zijn. Dus met een grote awareness voor milieu, maar ook voor de mensen die er werken. Het gaat namelijk om textiel dat direct op je huid wordt gedragen, dus daar mogen geen schadelijke stoffen in zitten.

Qua groei gaan we goed, meer landen zijn ook altijd welkom, maar we hebben hier met ons kleine team in Haarlem van 11 man al aardig onze handen vol aan.

We hebben geen eigen winkels, wel een eigen webshop natuurlijk. We zijn bezig om die uit te breiden met mooie Claesen’s Mini gift boxes voor new borns. Zo kan je in de toekomst vanuit onze webshop leuke pakketten naar aanstaande of kersverse ouders sturen met een persoonlijk kaartje erbij. Wij zullen het cadeau dan prachtig verpakken en in een luxe gift box opsturen.

Tegenwoordig is iedereen druk druk druk, hoe handig is het dan dat wij het allemaal verzorgen?

 

Wat vind jij belangrijk dat wij weten van Claesen's?

Claesen’s is een soort familiebedrijf. Een echtpaar dat het bestuurt, ons team is klein en de meesten al erg lang bij ons. Er heerst een familiegevoel, iedereen is loyaal. Onze collecties zien we ook als de Claesen’s familie. Er is een lijn voor jong en oud, basic en luxe, uni en gekke prints. In de Claesen’s familie zit een lieve opa, jonge baby’s, leuke kleinkinderen, een rijke oom, een gekke tante, een chique moeder, slimme en ondeugende kinderen. Van alles. Een kleurrijke diverse familie met takken van allerlei allooi. 

Dank je wel Deetje voor dit interview! Kijk eens op de website als je benieuwd bent naar de collectie van Claesen's. En het merk volgen kun je op Facebook en Instagram.

 

De haren van je kind wassen; zo pak je het aan

De haren van je kind wassen; zo…

Haren wassen: hoe gewoon het ook is… het is niet onbelangrijk. Wil je een gezonde haardos krijgen en houden, dan gebruik je het liefst een…

Klein wonen met kinderen: 4 tips voor gedeelde slaapkamer

Klein wonen met kinderen: 4 tips…

Klein wonen hoeft geen probleem te zijn. We hoeven niet allemaal in een enorme villa te wonen om gelukkig te zijn. Toch kan het met kinderen…

Gooi het roer om en ga aan de slag vanuit huis

Gooi het roer om en ga aan de slag…

Je bent ZZP’er en huurt elders een ruimte om te werken. Maar je merkt dat het je steeds meer moeite kost om ’s ochtends naar ‘kantoor’ te…

Reacties 1

  1. Kelly Aarts

    apr 09, 2018 at 07:10

    Leuk om te lezen! Ik vind dit soort interviews altijd erg inspirerend. Wij hebben zelf een webshop en ik lees dit soort artikelen altijd graag voor wat achtergrondinfo.



This thread has been closed from taking new comments.