);

Review KidiCom Max: de smartphone voor kinderen

Tegenwoordig zijn mijn kinderen slimmer met smartphones en tablets dan ik zelf ben. Ze swipen en scrollen zonder enkele moeite alle menu’s door en in een handomdraai weten ze binnen YouTube hun favoriete filmpjes te vinden. En bekoort YouTube hen niet? Joh, dan hebben ze altijd nog Netflix binnen hun handbereik.

Dit geldt met name voor mijn oudste dame van bijna zeven jaar, zij is een wandelende, technische handleiding. Je begrijpt wel dat ze een gat in de lucht sprong toen ik haar vertelde dat wij de KidiCom Max van VTech mochten testen. Eindelijk haar eigen smartphone! Je hebt een blauwe en een roze variant en wij kregen de roze variant.

Speelklaar maken was wel een klusje

We hadden eerst wat struggles om de juiste instellingen in te stellen en het apparaat speelklaar te krijgen. Na enig onderzoek en uitproberen, vielen er puzzelstukjes op zijn plek. Al met al is het best een karweitje om alles synchroon te krijgen. Nog steeds begrijpen we niet alles. Bijvoorbeeld hoe we spraakberichten, berichtjes, foto’s en tekeningen door kunnen sturen. Vooralsnog blijven deze berichtjes binnen de vier wanden van de KidiCom Max of worden ze verstuurd naar ‘papa en mama’ in de contactlijst om vervolgens in het luchtledige te verdwijnen. Hier hebben we dus nog wel iets in te ontdekken en uit te zoeken.

Het apparaat was nu grotendeels speelklaar en het spelen kon beginnen! Mijn oudste meisje zat meteen helemaal in de spelletjes en ook de camera trok meteen haar aandacht. Toen ik haar vroeg wat ze het leukste vond van de KidiCom Max, zei ze zonder aarzelen dat dit dus de spelletjes en de camera waren.

Wat kan je allemaal met de KidiCom Max?

Er zitten natuurlijk nog veel meer specificaties op deze leuke gadget, zoals de KiddiConnect app van VTech. Met deze app kun je tekstberichten, spraakberichten, tekeningen, foto’s, stickers en nog veel meer versturen. Om je op weg te helpen met de eerste kennismaking met internet, zijn er voorgeselecteerde spellen, websites, foto’s en video’s beschikbaar. Van deze mogelijkheid maakt mijn oudste meisje al gretig gebruik. Binnen een mum van tijd had ze al door hoe ze haar favoriete programma’s en filmpjes kon vinden en opslaan op de KiddiCom Max. Ook aan muziek geen gebrek! In Explor@ Park (De appstore van VTech/ KiddiCom Max) vind je een hele lijst met kinderliedjes en albums. Je vindt ook al wat leuke kinderliedjes onder tabblad ‘Muziek’. Hier kun je ook je eigen afspeellijst in samenstellen. In ‘Explor@ Park’ vind je buiten muzieklijsten en albums, een rijk aanbod aan leuke apps en spelletjes.

Met de camera die 180 graden draait, wordt het een eitje om de leukste selfies en de coolste vlogs te maken. Er zitten leuke en grappige effecten bij om je foto’s mee te bewerken. Ons dametje waande zichzelf een échte vlogger en had er de grootste lol in om iedereen op zijn voordeligst op de foto te zetten.

Bij de ouderinstellingen kun je tijdslimieten instellen en ervoor zorgen dat je kind in een beveiligde omgeving middels een internetbrowser kennis kan maken met internet. Als ouder kun je de toegang tot internet beheren, zelf materiaal toevoegen of juist weer verwijderen en de instellingen aanpassen. Ook voor kinderen die nog niet kunnen lezen en/of schrijven is de gadget veilig en makkelijk in gebruik. Wanneer je de apps aanklikt, volgt er een vocale benoeming en uitleg.

Je kunt de 8 GB geheugen uitbreiden tot 40 GB met een microSD-kaart,. Deze is niet inbegrepen. Wanneer het apparaat onverhoopt eens op de grond stuitert, is er nog geen man overboord, want de behuizing van de KiddiCom Max is voorzien van een rubberen rand en beschermt het apparaat tegen stoten en vallen. Verder heeft de KiddiCom Max nog een aansluiting voor een koptelefoon, adapter en USB-kabel.

KidiCom Max smartphone voor kinderen

Is de KidiCom Max een leuke gadget voor kids?

Voor de kids is het echt een leuke gadget! Aanvullen van nieuwe apps, spelletjes en muziek kan echter best prijzig zijn, dus ik kan me voorstellen dat de prikkeling en interesse op dit gebied gauw afneemt als je het aanbod op spellen niet regelmatig aanvult of ververst. Er zijn ook voldoende apps voor een klein prijsje beschikbaar. En bij aanschaf van de KidiCom Max krijg je 2 gratis downloads voor een app.

Als de voorkeur van je kind meer uitgaat naar foto’s maken, filmen, tekeningen maken en spraakberichten sturen, dan hoeft dit ook niets extra’s te kosten en blijft de interesse wellicht wat langer actueel. Het is een leuk apparaat om kinderen kennis te laten maken met internet en hen op speelse wijze de mogelijkheden hiervan te laten ontdekken. Buiten dat is het natuurlijk machtig interessant om je eigen smartphone te hebben en nu zelf je foto’s en filmpjes te kunnen maken en eindeloos spelletjes op te spelen.

Vooral mijn oudste meisje is erg enthousiast en kan de KidiCom Max prima zelfstandig hanteren. Hij is erg gebruiksvriendelijk, ze had al heel gauw door hoe hij werkte en waar ze alles kon vinden. Ik heb ook nog een dochter van 2 en van 4. Ook hen sprak dit speeltje aan. De jongste wist zich er nog niet echt raad mee. Zij vond het vooral interessant omdat haar twee grotere zussen het interessant vonden. Onze jongste valt dan ook ruim buiten de leeftijdscategorie. Mijn dochter van 4 ging helemaal op in de ‘Tekenstudio’. De KidiCom Max is bedoeld voor kinderen van 4 t/m 12 jaar, maar wij vinden het apparaat geschikter voor kinderen van 4 t/m 9. Oudere kinderen zijn al veel meer gewend wat betreft het spelen van spelletjes of hebben zelfs al een eigen smartphone.

Wanneer je kinderen hebt die bezig zijn met het ontdekken van de digitale wereld, is dit een hele leuke manier om daarmee kennis te maken. Op relatief zelfstandige wijze krijgen zij de kans hiermee te experimenteren. In een unieke en beveiligde platform kan je kind onbezorgd op ontdekkingstocht. De adviesprijs van de KidiCom Max is € 99,99, maar deze is nagenoeg overal uitverkocht op dit moment.

Laatste update: bij bol.com is de KidiCom Max weer verkrijgbaar. Klik HIER voor meer info! En de prijs is zelfs aan het zakken! Ik heb 'm elders nog niet zó goedkoop gevonden.

Wij hebben de KidiCom Max in ieder geval in onze harten gesloten!

» Lees ook: review Vtech KidiZoom Action Cam voor vloggende kids

Over volwassen worden enzo...

Over volwassen worden enzo...

Terwijl de ene 90’s hit na de andere de boxen uit knalt, zit onze oudste dame ongeïnteresseerd en onderuitgezakt op de achterbank in onze…

Het moederschap is niet een grote roze wolk

Het moederschap is niet een grote…

Moeder zijn is natuurlijk het grootste voorrecht in het leven. Niets mooiers dan je kroost op zien groeien tot mooie, evenwichtige mensen.…

Eropuit in Volendam en Marken met kinderen

Eropuit in Volendam en Marken met…

Wij mochten onlangs op ontdekkingstocht door Volendam. Dit deden we met een geweldige speurtocht voor kinderen die ons met verhaalvontuur.nl…

Ik ben Judith: mama van drie meiden: 2012, 2014 en 2016. Passies: Schrijven/ fotograferen. Liefhebber van: Humor, Sarcasme, Lekker eten, Gezelligheid, Alleen zijn, Samen zijn, Zon, George Michael en nog zoveel meer! Guilty pleasure: Redbull. Quote: ‘Loslaten is de moeilijkste vorm van liefde’. Ik schrijf: vaak met een knipoog, soms rauw en intens, bijna altijd met een vleugje humor .

Biografie in een notendop: Ik heb een roerige jeugd genoten en ben mijn moeder op 26 jarige leeftijd aan zelfdoding verloren. Ik kom haar nog regelmatig tegen nu ik zelf moeder ben. Zij en haar omstandigheden zijn regelmatig onderwerp van mijn schrijven. Maar ik haal mijn inspiratie ook veelvuldig uit mijn drie meiden en andere allerhande verwonderingen.