);

Recensie: Mijn eerste natuurboek + Winnen!

Vorige week ontvingen wij een pakketje met daarin het boek Mijn eerste Natuurboek van Camilla de la Bedoyère. Mijn 6-jarige dochter, Fenne maakte het pakketje open en werd meteen enthousiast van het boek met mooi gekleurde vogels, bloemen, vlinders en een maki op de voorkant. Toen ze begreep dat het een natuurboek was, ging ze meteen bladeren om te zien of er ook iets over spinnen in stond. Fenne is tegenwoordig een grote fan van spinnen, maar dat was niet altijd zo. Of liever gezegd, daar was ze behoorlijk bang voor. Maar sinds we de spinnen namen geven en vertellen dat het hele nuttige beestje zijn die muggen vangen is de angst voorbij. Ze wil ze tegenwoordig graag zien en er meer over te weten komen. Gelukkig vond ze in het boek vrij snel het hoofdstuk ‘Een spinnende spin’. In dit hoofdstuk is te lezen hoe een spin een web maakt, dat ze enorme hersenen hebben voor hun lichaamsgrootte , dat ze super zicht en super zintuigen hebben, en een aantal bijzonderheden van verschillende spin-soorten. Fenne was na dit hoofdstuk al weer een stuk wijzer geworden.

Let op: dit artikel bevat een winactie!

Waar gaat “Mijn eerste Natuurboek” over?

Toen we het deel over de spinnen hadden gelezen, keken we waar het boek verder over gaat. Het boek is onderverdeeld in planten, kriebelbeestjes, vogels en dieren. Aan elk onderdeel zijn een aantal hoofdstukken gewijd. De verschillende hoofdstukken beslaan 2 bladzijden waarbij het grotendeels de kleurige platen zijn die opvallen. Deze platen alleen zijn al erg leuk om samen met je kinderen te bekijken. Ze bevatten heel veel details. Naast de platen staat bij elk onderdeel een korte tekst met wetenswaardigheden. De combinatie van een korte duidelijke uitleg met de prachtige plaatjes zorgde bij mijn dochters (4, 6 en 9 jaar) meteen voor veel interesse. Wat mij zelf meteen opviel en aansprak, is dat het boek heel breed georiënteerd is. Heel veel aspecten van de natuur worden besproken. Als je naar het onderdeel planten kijkt, beschrijft dit zowel hoe vanuit een zaadje een plant ontstaat, maar ook wat voor planten in het regenwoud staan. Bij de kriebelbeestjes wordt niet alleen ingegaan op welke soort insecten er zijn, maar ook welke slimme trucjes ze hebben om niet gevangen te worden. Bij de vogels werden wij heel enthousiast van het deel zang en dans en tenslotte bij het dierendeel vonden we het onderdeel verstoppertje en het stukje waar de dieren wonen erg leuk.

Voor welke leeftijd is het boek geschikt

Persoonlijke denk ik dat dit boek zowel geschikt is voor jonge (4-6) als wat oudere kinderen (7-10). Voor de jongere kinderen is het vooral leuk om samen uitgebreid de prachtige kleurrijke platen te bekijken en samen korte stukjes te lezen. Ook is het leuk om met ze op zoek te gaan naar alle lieveheersbeestjes die op bijna elke bladzijde verstopt zitten. Voor de wat oudere kinderen kun je samen meer in gaan op de feiten en wetenswaardigheden. Zo staat er een stuk in over fotosynthese wat in mijn ogen meer geschikt is voor de wat oudere kinderen. Alhoewel het wel op een simpele manier is uitgelegd.

Voor alle leeftijden zijn de bijgevoegde speurkaarten een leuke toevoeging. Nu kan je met de oudere kinderen meer in detail de vragen beantwoorden.

Mijn indruk van het boek

Ik ben zelf zeer geïnteresseerd in alle aspecten van de natuur. Ik wilde al jong weten hoe bijvoorbeeld alles ontstond, waarom bepaalde dieren felle kleuren hadden en hoe en waar ons eten groeit. Mijn kinderen, maar ik denk heel veel andere kinderen, vinden dit ook erg interessant. Voor al deze kinderen is Mijn eerste Natuurboek dan ook een heel mooi boek om meer te weten te komen over de natuur. En daarnaast spreken de prachtig, gedetailleerde tekeningen mij en mijn kinderen erg aan.  Ze zijn zeer kleurrijk, maar niet te schreeuwerig, juist pakkend. Ik vind het als eerste, maar ook als tweede, derde of… natuurboek voor je dochter of zoon zeker een aanrader!

Mijn eerste natuurboek recensieMeer over “Mijn eerste natuurboek”

Het boek is nog maar net verschenen en zoals gezegd geschreven door Camilla de la Bedoyère en geïllustreerd door Jane Newland. Het boek wordt uitgegeven door Lemniscaat. Je kunt Mijn eerste natuurboek bekijken en daarna bestellen voor 16,95 bij o.a. Bol.com

Winactie!

Ook thuis een natuurliefhebber? Wij mogen 1 exemplaar van dit prachtige boek weggeven. Leuk voor onder de kerstboom! Wat je moet doen om kans te maken?

Op woensdag 12 december maken we de winnaar bekend.

DE WINNAAR IS BEKEND! Gefeliciteerd: Stefana Bisschop-Schouten! Stuur je even een mail naar info@website4mama.nl met je adresgegevens? Dan komt het boek z.s.m. naar je toe.

Meer blogs van Shirley:

Een persoonlijk bericht van Sint voor jong en oud

Een persoonlijk bericht van Sint…

Bijna is het weer zo ver dat Sinterklaas vanuit Spanje naar Nederland komt gevaren. Mijn kinderen zijn er al druk mee bezig. De speelgoedboekjes…

Angela Schijf gaat op stap met Mozart

Angela Schijf gaat op stap met…

Al de hele herfstvakantie keken zowel de kinderen als ik uit naar ons geplande theaterbezoek in theater Agnietenhof in Tiel. We zouden gaan…

Een t-shirt bedrukken met je eigen glitter ontwerp

Een t-shirt bedrukken met je eigen…

Houden jij of je zoon of dochter van glitter? Hoe leuk is het dan om een t-shirt te bedrukken met een eigen ontworpen glitter afbeelding?…

Mijn naam is Shirley en ik ben moeder van 3 prachtige dochters Eline (2009), Fenne (2012) en Vivine (2014). Naast dat ik het heerlijk vind om moeder te zijn, ben ik 2015 gestart met mijn eigen bedrijf Ontspannen uk. Ik wilde namelijk andere ouders ook laten ervaren wat de positieve effecten van (baby)massage en yoga op kinderen zijn. Daarnaast ben ik druk met mijn webshop met leuke kraamcadeautjes.

In mijn blogs zal ik, net als ik tijdens mijn lessen babymassage, de lezers aan het denken willen zetten, herkenning willen oproepen of van tips willen voorzien. De onderwerpen waarover ik schrijf zullen gaan over de belevenissen met mijn dochters, weetjes over baby’s en alles wat ontspanning kan geven. Leuk als je reageert op mijn blogs!