Wat relatiegeschenken en merchandise kan doen voor je bedrijf

Als we het hebben over relatiegeschenken of branded merchandise dan kennen we allemaal wel de balpen. Dit is verreweg het meest gebruikte geschenk om te bedrukken met je logo of bedrijfsnaam. Het is relatief goedkoop en als de pen lekker schrijft, dan zal de persoon aan wie je de pen gestuurd of gegeven hebt, deze waarschijnlijk lang gebruiken. Hierdoor komt je bedrijfsnaam steeds weer in beeld bij deze persoon, waardoor je top of mind blijft.
Maar natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden om je bedrijf te promoten.
Een goodiebag
Tijdens mijn events geef ik de deelnemers vaak een goodiebag in de vorm van katoenen tassen met hierin wat leuke producten van sponsors. Natuurlijk laat ik de tassen bedrukken met mijn logo. Het resultaat zie je hierboven.
Het resultaat van een dergelijke investering is, dat mensen nog lang na het event gebruik maken van de tas en men daarmee onbewust je merk verdere bekendheid geeft. Ook zullen ze bij het zien van de tas hopelijk nog even terugdenken aan het leuke event dat ik voor hen georganiseerd heb.
Het t-shirt
Zelf draag ik ze heel veel: mijn bedrukte t-shirts. Ga je kleding bedrukken met je logo of bedrijfsnaam zorg er dan ook voor dat het t-shirt lekker zit en geschikt is voor je doelgroep. Voor mij is het echt een dames t-shirt. Zelf hou ik niet van hooggesloten shirts en shirts die te los zitten, dus het moest er eentje worden met een v-hals én met een goede elasticiteit. Je kan dus beter niet beknibbelen op de kwaliteit, want je relatiegeschenk heeft alleen effect als het ook gedragen wordt.
Andere manieren van merchandising
Naast de bedrukte tassen, t-shirts en balpennen kan je er uiteraard ook voor kiezen om bijvoorbeeld mokken, baseballpetjes, doppers, notitieboekjes, etc. te laten bedrukken. Afhankelijk van je budget kan je het zo gek maken als je zelf wilt.
Redenen om als bedrijf te investeren in relatiegeschenken en merchandising:
-
Waardering tonen: Een relatiegeschenk is een uitstekende manier om je dankbaarheid en waardering te tonen aan klanten en zakenrelaties. Het laat zien dat je hun steun en samenwerking waardeert.
-
Versterking van relaties: Het sturen van een attent cadeau versterkt de band tussen jou en je klanten/relaties. Het toont dat je om hen geeft, niet alleen als zakelijke partners, maar ook op persoonlijk vlak.
-
Blijvende herinnering: Een goed gekozen relatiegeschenk kan lang meegaan en fungeren als een blijvende herinnering aan je bedrijf of merk. Dit kan helpen om je naam top-of-mind te houden wanneer ze behoefte hebben aan jouw producten of diensten.
-
Mond-tot-mondreclame: Tevreden klanten zijn geneigd positief te praten over je bedrijf en merk. Het geven van een relatiegeschenk kan hen aanmoedigen om positieve mond-tot-mondreclame te verspreiden, wat kan leiden tot nieuwe klanten.
-
Onderscheidend vermogen: Relatiegeschenken kunnen helpen je te onderscheiden van je concurrenten. Het toont dat je bereid bent een stapje extra te zetten om klanten tevreden te stellen en te houden.
-
Positief imago: Het geven van een attent geschenk kan een positief imago achterlaten. Het laat zien dat je aandacht besteedt aan details en klanttevredenheid serieus neemt.
-
Feestelijke gelegenheden: Relatiegeschenken zijn bijzonder geschikt bij feestelijke gelegenheden zoals Kerstmis, Nieuwjaar, jubilea en bedrijfsverjaardagen. Maar denk ook eens aan het sturen van een cadeautje voor een verjaardag of een gepersonaliseerd rompertje met logo bij de geboorte van een baby.
-
Potentiële klanten aantrekken: Het sturen van relatiegeschenken aan potentiële klanten kan een positieve eerste indruk achterlaten en hen aanmoedigen om met jou in zee te gaan.
Overweeg jij om via merchandising je bedrijf te promoten?
Reacties 0