Kinderen en verkeer: leren en imiteren

Zelf vind ik het zeer belangrijk om kinderen op jonge leeftijd bewust te maken dat er regels in het verkeer gelden. Mijn kinderen konden nog maar net lopen toen ik ze leerde dat je op de stoep loopt en niet op de straat. Dat je bij elke weg stopt, een handje geeft en kijkt of er niets aankomt. Hoe jonger je kinderen aan de regels laat wennen, hoe automatischer het voor ze wordt. Nu merk ik dat veel ouders dit idee niet met mij delen, of mogelijk het idee wel, maar het niet uitvoeren. Haast schijnt in veel gevallen de noodzaak van verkeersregels teniet te doen.
Rondom school kom ik de gevaarlijkste situaties tegen. Moet je bij haaientanden als automobilist stoppen? Veel ouders denken van niet. Welke gebaren ik wel niet krijg als ik met mijn bakfiets niets vermoedend me aan de regels houd. Mijn kinderen heb ik maar geleerd dat je in principe voorrang hebt bij haaientanden, maar niet iedereen bekend is met de regels. En dat oogcontact belangrijk is om te weten of je echt kunt gaan. Maar niet alleen automobilisten kennen de regels niet, heel wat fietsers denken dat fietsers gewoon altijd voorrang hebben. En dan heb ik het zeker niet alleen over enthousiaste en nog onbesuisde kinderen.
Ik denk dat door het goed aanleren van verkeersregels er heel wat ongelukken in het verkeer voorkomen zouden kunnen worden. Maar hoe doe je dat en wat is daarbij belangrijk.
Hoe leren kinderen verkeersregels en waar zou je rekening mee moeten houden?
Kinderen leren voor een groot deel de verkeersregels door te imiteren en heel veel te oefenen. Niet alleen kan je oefenen door op pad te gaan. Tegenwoordig bestaan er ook hele leuke en educatieve spellen, zowel bordspellen als apps.
Bij het oefenen door op pad te gaan, is het wel belangrijk dat je rekening houdt met de leeftijd en waar een kind toe in staat is. Veel kinderen tot 6 jaar kennen bijvoorbeeld nog niet het begrip gevaar en kinderen tot 10 jaar kunnen lastig de snelheid van andere weggebruikers inschatten. Ook is het gezichts-, gehoor -en concentratievermogen anders dan bij een volwassen.
Gezichtsvermogen
Kinderen zijn kleiner en kunnen dus niet altijd over alle obstakels kijken. Tevens hebben ze een veel smaller blikveld. Ze zien vooral datgene wat voor hen ligt, maar kunnen niet zoals wij uit hun ooghoeken kijken.
Gehoor
Kinderen hebben een diffuus gehoor; dat wil zeggen dat ze prima horen alleen nog lastig kunnen bepalen waar een geluid vandaan komt. Hierdoor kunnen ze eerder schrikken van een auto of brommer omdat ze niet weten van welke kant deze komt.
Concentratievermogen
Kinderen zijn sneller afgeleid dan volwassen dus houd daar rekening mee. Een groot voordeel is dat hun reactievermogen wel zeer groot is. Dus als een kind goed luistert kan hij of zij adequaat op jouw aanwijzingen reageren.
Wat zijn de basisregels voor een kind om veilig deel te nemen aan het verkeer
Te voet
Leer je kinderen dat stoepen gemaakt zijn om op te lopen. Dat je bij het oversteken een goede overzichtelijke plek kiest. Dus niet tussen auto’s. Kijk bij het oversteken goed naar alle kanten. Leer hierbij je kind goed hun hoofd te draaien. Vanwege hun smallere blikveld.
Steek je over bij een zebrapad dan is het wel zo veilig om te leren dat je kind altijd wacht tot de auto’s echt stoppen. Steek je over bij een stoplicht kijk dan als het mannetje groen is of je veilig over kan.
Bij mijn dochter op de peuterzaal oefenden ze spelenderwijs oversteken door op de grond een zebrapad en een gewone weg te plakken. De peuters mochten in beide situaties pas oversteken als ze goed naar beide kanten hadden gekeken. Oversteken kon niet altijd gelijk, want andere kinderen mochten op loopauto’s rondrijden.
Op youtube zijn ook leuke liedjes te vinden voor het leren oversteken.
Te fiets
Ga je met je kind op de loopfiets of een gewone fiets dan is het allerbelangrijkste dat je kind kan remmen. Maar daarnaast is rechtdoor rijden, bochten maken, rond kunnen kijken tijdens het fietsen ook van belang. En niet te vergeten moet je kind kunnen luisteren naar aanwijzingen, zodat jij aanspraak kan maken op zijn of haar reactievermogen om een onveilige situatie te voorkomen.
Als je kind het fietsen goed beheerst begin je de verkeersregels te leren. Probeer ze altijd aan jouw rechterkant te laten fietsen, zodat rechts fietsen normaal wordt. Vertel waarom ze soms wel en soms niet hoeven te stoppen. Hoe meer je ze tijdens jullie fietstochten vertelt hoe logischer alles wordt.
Vanaf hoe oud kunnen kinderen zelfstandig deelnemen aan het verkeer
Volgens Veilig Verkeer Nederland kunnen kinderen over het algemeen vanaf 9 jaar veilig alleen op pad als ze bekend zijn met de verkeersregels en met de route die ze moeten gaan afleggen.
» Zie hier: meer informatie van VVN over kinderen in het verkeer
Houd wel rekening met het feit dat ondanks kinderen van 9-10 jaar beter gevaarlijke situaties inschatten, ze nog wel moeite hebben om complexe verkeerssituaties te overzien. Vanaf 11 jaar kunnen kinderen zich gericht op het verkeer focussen.
Kortom het aanleren van verkeersregels hoeft niet saai te zijn maar kan ook gewoon leuk zijn en zorg er voor dat haast geen excuus is om alle regels te negeren want kinderen leren o.a. de verkeersregels door te imiteren.
De afbeelding van kinderen en verkeer is van Shutterstock
Meer blogs van Shirley:
Reacties 0