Is mijn kind een beelddenker?

Je hebt een heel levendige fantasie. Je kunt snel je concentratie verliezen. Je houdt van televisie kijken en computeren. Als iemand je iets vertelt, dan zie je onmiddellijk een hele reeks beelden. Hoor je het woord “Poes”, dan zie je eerst een beeld van een poes. Je bedenkt creatieve oplossingen (voor problemen). Je cijfers op school zijn vaak wisselvallig ondanks je inspanning. Tijdsdruk is niet je grootste vriend. Je hebt vaak meer tijd nodig om iets te verwerken. Je doet liever één taak tegelijk. Om iets te begrijpen, heb je een duidelijk beeld nodig. Mondelinge opdrachten volg je minder goed op dan visuele. Je lijkt in de klas regelmatig te dromen. Je wilt graag weten waarom je iets moet doen of leren. Je handschrift is niet altijd het meest duidelijke. Je leert makkelijker door iets te doen en te ervaren.
Toen ik deze kenmerken van een beelddenker uit het boek De Survivalgids Beelddenken oplas aan mijn dochter Marisa zag ik haar ogen steeds groter worden. Ze begon te lachen en riep: “dat heb ik ook!” In heel veel punten vond ze herkenning. Zeker toen we meer van het boek lazen. Dat was een mooi moment. Alsof er een “lichtje” bij haar aanging.
Ze voelt zich vaak anders dan andere kinderen uit haar klas, maar waarom dat is weet ze niet. Dat ze ADD heeft, zal meespelen, maar het beelddenken zeker ook. Waar nu de ADD begint en het beelddenken ophoudt, is mij nog niet helemaal duidelijk, maar het maakt eigenlijk niet uit. Gaandeweg leer ik mijn dochter steeds beter kennen en begrijpen en daardoor kan ik haar steeds beter helpen bij de obstakels die ze tegenkomt in haar nog korte leven.
Beelddenken en Woorddenken
Een beelddenker denkt in beelden, in plaatjes en filmpjes. Iedereen is bij geboorte een beelddenker. Pas rond je zesde wordt duidelijk of je voorkeur uitgaat naar beelden of woorden. Een beelddenker en woorddenker verwerken informatie anders. Een woorddenker kan makkelijker voor langere tijd goed luisteren en kan informatie opnemen die de leerkracht in de klas vertelt. Een beelddenker heeft het hiermee een stuk moeilijker. Dat komt omdat een beelddenker gemiddeld 32 beelden per seconde verwerkt terwijl hij luistert naar woorden of een tekst leest. Een woord- of taaldenker verwerkt slechts 2,5 woorden per seconde. Eigenlijk heel logisch dus dat “het kwartje” bij een beelddenker vaak later pas valt of zelfs gedeeltes van wat een leerkracht vertelt, heeft gemist. Heel veel van het beeld verwerken gebeurt in het onderbewustzijn. Het is dus niet zo dat ze constant hele films afdraaien. Dat jouw beelddenker nogal moe is aan het einde van de dag is dus wel begrijpelijk. Zijn hersenen draaien gewoon overuren.
Beelddenkers en huiswerk
Ik ben volgens het boek De Survivalgids Beelddenken een echte woorddenker. Niet de beste persoon om mijn dochter bij haar huiswerk te helpen volgens het boek, en dat klopt. Regelmatig moet ik de hulp van manlief inroepen omdat ik het geduld verlies. Ik begrijp dan gewoonweg niet dat zij mijn uitleg niet snapt en kan het haar ook niet meer uitleggen. Dat hij dat wel kan, komt omdat hij ook een beelddenker is. Volgens het boek wordt het beelddenken genetisch doorgegeven, dus aangezien ik het niet ben, moest hij het wel zijn Ook hij herkent heel veel in het boek. Het boek geeft overigens ook heel veel tips om het maken en leren van huiswerk te vergemakkelijken.
Het boek “De Survivalgids Beelddenken”
Omdat ik al vermoedde dat mijn dochter een beelddenker was, las ik het boek de Survivalgids Beelddenken van Annick Beyers en Sandra Kleipas en uitgegeven door de Belgische uitgeverij Abimo. In Nederland wordt het op de markt gebracht door Fontaine Uitgevers. Er is mij nu veel duidelijk geworden. Het boek is geschreven voor kinderen om zelf te lezen of om aan voor te lezen en daardoor vind ik het eigenlijk perfect geschikt voor iedereen die meer over dit onderwerp wil weten. Er wordt heel duidelijk uitgelegd hoe een beelddenker denkt en waarom hij doet wat hij doet, wat het verschil is met een woorddenker en je leert begrijpen hoe je er als ouder en als leerkracht het beste mee om kunt gaan. Het zou verplichte leeskost moeten worden voor elke leerkracht. Achterin het boek worden ook 25 tips gegeven aan verzorgers en ouders en 18 tips aan leerkrachten.
Heb je het vermoeden dat jouw kind een beelddenker is, dan raad ik het boek dus zeker aan. Het ISBN is 978-94-6234-630-7, kost slechts 11,95 en heeft 189 pagina’s.
Je kunt het boek hier bekijken en bestellen.
Foto Shutterstock
Reacties 0