Heb jij een slaapkopje of een slaapdraakje?

Heb jij een slaapkopje of een slaapdraakje?

Zijn jullie gezegend met een waar slaapkopje of hebben jullie een slaapdraakje in huis? Nou, wij zijn gezegend met 2 draakjes die slapen niet als hobby hebben. Met de nodige serieuze! wallen, korte lontjes en echtelijke perikelen tot gevolg. In dit blog neem ik jullie mee in mijn reis van slapeloze nachten naar een droomritme coach in opleiding. Met tips waarmee jullie direct aan de slag kunnen gaan met jullie uk.

 

Van geen slaap naar slaapcoach

Toen ik op een avond zo ten einde raad was, de wallen inmiddels niet meer weg te werken waren met de, volgens de plaatselijke parfumerie adviseuse, beste concealer, en voor de zoveelste keer het internet af aan het struinen was naar de ultieme slaaptip voor onze ukjes (toen 2 en 4), kwam ik op de opleiding tot droomritme coach.

Op dat moment had ik een paar weken ervoor mijn full time baan opgezegd omdat deze niet meer te combineren was met 2 slecht slapende kinderen en was dus op zoek naar een nieuwe, part time uitdaging. Hoe mooi zou het zijn om als ervaringsdeskundige andere slapeloze papa’s, mama’s en hun ukjes naar dromenland te helpen.

Begin september ben ik dus begonnen met de opleiding tot droomritmecoach. De opleiding duurt 9 tot 12 maanden, dus ik hoop medio 2021 mijn eigen praktijk te kunnen gaan starten.

 

Waarom slaapt je kindje niet?

Wat mij vooral aanspreekt aan deze manier van slaapcoachen is dat er op een holistische manier wordt gekeken naar slapen, dus niet alleen slaaptechnisch, maar vooral ook naar het waarom van het niet slapen. Zijn er zogenaamde onruststokers die ervoor zorgen dat een kindje slecht slaapt? Denk hierbij aan overprikkeling, koemelkallergie, werveltjes, KNO issues, darmkrampjes en reflux. Pas wanneer deze onder controle zijn, kan je goed aan slaap gaan werken. Klinkt logisch toch? Hebben jullie het idee dat jullie uk last heeft van een van deze onruststokers, raadpleeg dan eerst een deskundige.

Hieronder een aantal interessante cijfers:

  • 2 tot 3% van de baby’s heeft effectieve KMA, dit percentage wordt hoger in werkelijkheid: 17,5%, omdat het afhankelijk is van een diagnose en de wijze waarop deze is gesteld.
  • 50% van de baby’s heeft reflux, waarvan 30% dit dusdanig heeft dat het storend is.
  • 5-29% van de baby’s is een huilbaby, waarvan 5% huilt zonder dat de reden kan worden achterhaald, internationaal onderzoek noemt 5-19%.
  • Excessief huilen komt voor bij 5-40% van de baby’s in geïndustrialiseerde samenlevingen. Bij slechts een zeer klein percentage (minder dan 5%) van de baby’s die veel huilen wordt een lichamelijke aandoening gevonden die het vele huilen kan verklaren.
  • Nederlandse ouders rapporteren dat 8,6 tot 13% van de zuigelingen in de voorafgaande week tenminste 1 dag meer dan 3 uur heeft gehuild. Het percentage waarbij ouders het kind niet laten huilen ligt ongetwijfeld vele malen hoger.

Onze zoon heeft zijn sleutelbeen gebroken tijdens de bevalling en had last van reflux. Dat waren goede redenen waarom het slapen zo dramatisch ging. Wij zijn hiervoor onder behandeling geweest van een fantastische osteopaat zodat dit, gelukkig zonder medicatie, na een aantal weken onder controle was.

“Maar de stap erna, het slaaptechnische verhaal, hebben wij helemaal gemist!”

 

Ideale slaapmomenten voor een baby

Wat zijn bijvoorbeeld de ideale slaapmomenten voor een baby? Zijn die er dan? Ja, echt!

Dit is namelijk het moment waarop de drang om te gaan slapen hoog is en de alertheid juist laag. Dit is een spel der hormonen. Ben je te vroeg, is de baby niet moe genoeg (en verlangt hulp, wordt onrustig etc.) Ben je te laat, dan wordt de baby weer alert en kan dus niet slapen en wil ook meer hulp. Dus door te werken met een ritme krijg je betere slaaptijden, waarmee beter kan worden ingeslapen. De baby moet uiterlijk op die tijd slaapklaar in bed liggen. Of hij dan slaapt is aan hem, maar hij moet de kans hebben dit te doen. Je gaat nooit over die tijd heen.

 

Kindje wil niet slapen slapend kind

Wakkertijden voor baby’s tot 8 maanden

Hieronder een leeftijdsschema met de zogenaamde wakkertijden (tot 8 maanden).

  • 0 tot 2 weken, 45 minuten
  • 2 tot 6 weken, 60 minuten
  • 6 tot 12 weken, 60-90 minuten
  • 3 tot 6 maanden, 90 minuten
  • 6 tot 8 maanden 90-180 minuten

Dus heb je bijvoorbeeld een baby van 8 weken, dan hanteer je dus een maximale wakkertijd van 90 minuten. Is je baby nu erg moe, door bijvoorbeeld een kort slaapje daarvoor, dan kan je de wakkertijd verkorten met 15 minuten. Je krijgt dan dus het volgende schema: slapen, voeden, spelen en na 90 minuten weer slapen, etc. Je hoeft je baby niet wakker te maken. En kijk dan eens hoe lang hij slaapt. Grote kans dat dit 45 minuten, 90 minuten, 2 uur en een kwartier of 3 uur zal zijn. Is dit het geval, dan komt jullie baby al aardig in een droomritme. De slaapcyclus van een baby tot 1 jaar is namelijk 45 minuten. Zie je, easy peasy

En we gaan nog even door..

 

Wat doe je om de slaap te bevorderen?

Neem je kleintje regelmatig mee naar buiten, het liefst in de ochtend. Zonlicht zorgt voor meer cortisol in het lichaam, waardoor we wakker kunnen worden. Om daarna weer lekker in te kunnen slapen.

Probeer je uk ook zo veel mogelijk wakker in bed te leggen zodat hij zelf leert om in slaap te vallen. Mocht het nog niet zo goed lukken, probeer dan eens de kinderwagen of de draagdoek of zak. Deze laatste is een perfect hulpmiddel als het slapen bar en boos gaat of voor het beruchte laatste slaapje van de middag, dat altijd moeizaam gaat en kort is. Maar let op, gebruik niet meer dan 3 verschillende slaapplekken, opdat de plek vertrouwd wordt en een slaapcue is. Wipstoeltjes en autostoeltjes zijn ongeschikt. En de box is om te spelen, dus niet om in te slapen.

En ten slotte: laat jullie baby ajb niet huilen! Troosten, troosten en nog meer troosten. Dit kan je echt nooit te veel doen en je voorkomt ermee dat er negatieve associaties ontstaan bij het slapen.

Huilt je kindje, dan pak je het op en troost je het. Is je kleintje weer rustig, leg je het weer neer.

Wisten wij dit 5 jaar geleden maar. Dat had ons een heleboel slapeloze nachten kunnen besparen. Gelukkig kan ik in de toekomst een heleboel kindjes naar dromenland gaan helpen.

Gaan jullie aan de slag met mijn tips? Laat me even weten hoe het is gegaan.

Hi, ik ben Rebecca en samen met mijn man Serge, mijn kids Niene (2015) en Sep (2017) en onze twee honden Pascha en Diva, woon ik in Rotterdam. Omdat wij 2 kindjes hebben, die beiden slapen niet als hobby hebben, heb ik mijn baan op moeten zeggen. Die was niet meer te combineren met onze talloze slapeloze nachten. Maar, waar een deur dicht gaat, gaat er altijd weer een open. En zo ben ik gestart met de opleiding tot droomritme coach en hoop ik vanaf medio 2021 andere ouders en hun ukjes te mogen helpen aan heel veel uurtjes slaap. Naast mijn opleiding probeer ik mijzelf nog minimaal een keer per week af te matten in de sportschool, wandel ik veel met de hondjes en ben ik erg actief op de school van mijn dochter Niene.

Reacties 0

Voeg een nieuwe reactie toe: