Blogtips: meer interactie en meer volgers op Facebook

In de vorige blogtips Meer bereik met minder volgers op Facebook had ik al beloofd dat de volgende Blogtips zou gaan over hoe je meer interactie en meer volgers krijgt op Facebook.
Je hebt geen Facebookpagina om in het luchtledige te roepen. Je wilt graag gehoord worden, je wilt dat je volgers je blogs lezen en reageren op je berichten. Hoe je dat bewerkstelligt, ga ik je in deze blogtips uitleggen.
Varieer in je Facebookberichten
Niemand zit te wachten op alleen maar jouw blogs, hoe leuk of informatief ze ook zullen zijn. Mensen zitten op Facebook voor de gezelligheid, om leuke filmpjes en plaatjes te bekijken en hierop te reageren. Ga daarom actief op zoek naar content die entertaining is en past bij je blog en pagina.
Een win-actie
Een win-actie op z'n tijd wil wel helpen in het stijgen van het aantal volgers. Maar heb je dag in dag uit win-acties op je pagina en blog, dan zul je zien dat de interactie op gewone berichten en andere blogs achteruit gaat. Je hebt dan volgers opgebouwd die maar in 1 ding geïnteresseerd zijn...nl, winnen. Wees daarom selectief in je win-acties en de hoeveelheid ervan.
Hoe vaak plaats je een bericht
Plaats je blogberichten op een tijdstip dat de meeste volgers online zijn. Dat check je in je statistieken. Klik op Statistieken en vervolgens op Berichten. Je krijgt nu de zogenaamde walvis te zien. Dit zijn de tijden dat jouw volgers de afgelopen week online waren. Ga je met je cursor over een willekeurige dag, dan zie je de statistieken van deze specifieke dag een week geleden.
Plaats naast je blog op een dag een leuk filmpje, een quote of foto. 2 tot 4x per dag is voldoende om aanwezig te blijven. Je vindt dat teveel? Voor wie is dat teveel? Niet voor je volgers hoor. Niet al je volgers zien namelijk al je berichten. Ze zijn ten eerste niet allemaal online op het moment dat jij je bericht plaatst en daarnaast zijn ze niet allemaal even actief geweest in het liken en reageren op jouw berichten en zal dus niet iedereen je bericht zien. Dit is de versimpelde uitleg van de gebruikte edgerank door Facebook. En buiten dat … ze volgen je voor een reden. Ze willen graag wat van je horen.
Welke content
Probeer bij het plaatsen van content op je Facebookpagina wel trouw te blijven aan je doelgroep en aan jezelf. Vermijd politiek gevoelige uitspraken. Ze kunnen wel veel interactie opleveren, maar zouden mijn volgers zitten te wachten op een tirade over G.W.? Ik denk het niet. Je persoonlijkheid mag uiteraard wel duidelijk reflecteren in de content die je deelt. Dat doe je tenslotte met je blogs ook. Blijf je altijd op de vlakte, dan leren je volgers je ook niet kennen en van een echte fanbase kun je dan niet spreken. Volgers zullen trouw blijven als je wat van jezelf laat zien.
Meer interactie
Wil je dat meer mensen reageren op je berichten? Stel dan vragen! Geef informatie door te vertellen hoe dingen bij jou gaan en vraag dan of dat herkenbaar is of vraag naar de mening van je volgers. Doe dat alleen als het antwoord je ook echt interesseert. Want vragen om een reactie, er eentje krijgen en daar niet op reageren, dat is not-done. Als je op een feestje bent en je vraagt iemand “hoe gaat het?”, dan draai je daarna ook je rug niet om. Dus wees oprecht geïnteresseerd.
Door op gezette tijden je blogs te delen, af en toe afwisselend met een filmpje, quote en leuke afbeelding geef je je volgers een gevarieerd aanbod. In je statistieken kun je zien welke berichten het best scoren qua interactie. Ga op zoek naar meer van dit soort content en plan het gedoseerd door de week in. Zo zal je pagina vanzelf groeien.
Een persoonlijk plan van aanpak ontvangen voor je Facebookpagina? Neem contact met me op! Meer lezen? Ik heb meer blogtips voor je.
PS: Deze Blogtips lag al even te wachten om online gezet te worden en een paar dagen geleden kwam ik een blog tegen van Alweer een nieuwe moeder blog over exact hetzelfde onderwerp. Dus wil je nog meer over dit onderwerp lezen? Lees dan vooral ook haar tips.
Dank voor het delen hiervan. Ik wist dit natuurlijk al omdat je me een persoonlijk rapport hebt gestuurd waar ik nog steeds heel blij mee ben :-)