);

Blogtips: alles over winacties op Facebook

Blogtips: alles over winacties op Facebook

Ondanks dat er heel veel over geroepen wordt door diverse Facebook deskundigen is nog altijd niet iedereen met een Facebookpagina op de hoogte van de regels omtrent winacties op Facebook. Ik wacht nog steeds op het moment dat Facebook ingrijpt en penalty’s oplegt aan de pagina’s die louter opgericht zijn om winacties te promoten, voor likes zijn opgericht om daarna voor grof geld verkocht te worden inclusief de likes. Geen auto, keuken of reis naar het buitenland wordt daar ooit gewonnen, maar we liken en delen maar al te graag de berichten van deze “winpagina’s”. En omdat zij het doen, denken wij dat we dat ook mogen. Maar de regels van Facebook zijn echt heel duidelijk over wat wel en niet mag. En als pagina heb je geen poot om op te staan als ze plotseling besluiten je pagina te sluiten omdat deze bijvoorbeeld gerapporteerd is vanwege oneigenlijk gebruik van Facebook.

Sinds 2013 is het toegestaan om je tijdlijn te gebruiken voor het communiceren van winacties. Daarvoor moest dat binnen een app gebeuren. Maar sindsdien is er wel een wildgroei aan acties ontstaan en worden de regels die Facebook heeft opgesteld nauwelijks nog nageleefd.

 

Wat zijn die Facebookregels voor winacties nu eigenlijk?

  1. Je actie moet allereerst aan de wettelijke eisen voldoen. Heb je een prijs van meer dan € 450,- dan moet daar kansspelbelasting over betaald worden van 29%. Die moet door de organisator van de actie betaald worden. Regel dit dus van tevoren met je opdrachtgever, want anders komt de belastingdienst bij jou aankloppen.
  2. Je mag een tijdlijn niet misbruiken ter promotie van een actie. Delen en taggen mag dus geen onderdeel zijn van de win-kans. Dus: deel & like dit bericht om kans te maken, mag niet. En tagg 10 vriendinnen om kans te maken, mag ook niet.
  3. Het vragen om het liken van een andere pagina dan de jouwe is niet toegestaan. Wil je adverteerder dat graag? Leg hem dan uit dat het niet te controleren valt en daarom een onzinnige eis is en alleen maar belemmerend werkt voor het bereik. Tagg je opdrachtgever gewoon in het actiebericht. Zijn mensen echt geïnteresseerd, dan zullen ze de pagina van de adverteerder vast ook leuk vinden. Je kunt na afloop van je actie je opdrachtgever laten weten hoeveel mensen er naar zijn pagina gegaan zijn. Dat kun je enigszins aflezen aan de berichtstatistieken.
  4. Je mag niet vragen om je pagina te liken, maar je mag wel aangeven dat de actie louter voor je volgers bestemd is. Je geeft daarmee hetzelfde aan. Let wel op dat je niet altijd kunt controleren of ze volger zijn. Dus controle hierop is lastig en kun je daarom beter achterwege laten.
  5. Tagg jezelf in deze foto en win mag niet. Je mag mensen niet vragen zichzelf in een foto te taggen als ze daar niet in staan.

 

Je kunt e.e.a. omzeilen door de eisen voor deelname in je blog te vermelden i.p.v. in je Facebookbericht. Maar je houdt daarmee wel iets in stand, wat we eigenlijk liever kwijt dan rijk zijn. Vinden mensen je actie leuk, dan zullen ze het vanzelf gaan delen. En het liken en reageren op je bericht heeft hetzelfde effect in tijdlijnen en komt daarbij veel natuurlijker over.

Let op: Je dient eigenlijk Facebook te vrijwaren en aan te geven dat Facebook op geen enkele wijze geassocieerd of gelinkt is met deze actie. Maar dat zie ik werkelijk niemand doen. Je kunt beter op je website (bijvoorbeeld de disclaimer) verwijzen naar de regels die je hanteert voor Facebookacties en hierin opnemen dat Facebook de actie niet sponsort, goedkeurt of beheert en dat zij gevrijwaard zijn.

 

Wat mag dan wel met win-acties op Facebook?

  1. Je mag deelnemers vragen je actiebericht te liken als onderdeel van de winkans.
  2. Je mag deelnemers vragen te reageren op je actiebericht als onderdeel van de winkans.
  3. Je mag deelnemers vragen een bericht te sturen aan je pagina als onderdeel van de winkans

Je mag uiteraard wel aangeven dat je het delen van jouw bericht heel erg op prijs stelt, maar nogmaals…laat dan duidelijk merken dat het delen niet de winkans verhoogt.

Wil je zelf de regels van Facebook eens doorlezen? Neem dan een kijkje op hun Promotion Guidelines.

 

Vond je dit nuttige blogtips? Dan heb ik hier meer blogtips voor je.

Elke dag voldoende groente en fruit met deze tips

Elke dag voldoende groente en fruit…

Eet jij iedere dag twee stuks fruit en 250 gram groente? Dat is namelijk de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van het Nederlandse voedingscentrum.…

10 goedkope uitjes voor een gezin met jonge kinderen

10 goedkope uitjes voor een gezin…

Goedkope uitjes zijn net zo leuk als dure dagjes uit en zijn er ontzettend veel leuke dingen te beleven die weinig geld kosten. kinderen beleven…

Iedere dag kraambezoek of liever niet?

Iedere dag kraambezoek of liever…

Krijg je een kindje, zeker als het je eerste is, dan staat je leven behoorlijk op zijn kop. Dat begint al tijdens de zwangerschap, natuurlijk,…

Reacties 3

  1. Merel

    apr 04, 2016 at 07:19

    Dankjewel voor de tips! Handig :)



  2. engelina

    apr 04, 2016 at 07:29

    Dit wist ik allemaal nog niet ! Heel fijn en handig om te weten. Het zou zonde zijn om je pagina +volgers kwijt te raken door ontwetendheid.
    Gelukkig plaats ik al vaak raffle copters, Dankje voor de tips. Heb ze meteen gedeeld!



  3. Debbie

    apr 04, 2016 at 10:14

    Bedankt voor deze tips. Ik ga je blogpost delen!



This thread has been closed from taking new comments.